Ontdekkend leren

Ontdekkend leren is op een heftruck rijden

Meneer Reinders legt uit: “Binnen het dienstenlab bieden we diverse keuzevakken aan. Door onze samenwerking met het ROC kunnen we onze leerlingen bij het keuzevak ‘distributie’ laten ontdekken welke mogelijkheden er zijn in het vervolgonderwijs op het gebied van logistiek. Zo kon Dylan vorig jaar op een heftruck rijden in de praktijkruimte van het ROC. Heeft ie dat meteen vanbinnen gezien!”

Ontdekkend leren is op een heftruck rijden.

Ontdekkend leren is vertrouwd raken met anderen

Mevrouw Janssen verzorgt jaarlijks een bezoek aan Werkenrode. “Hier maken onze leerlingen van het dienstenlab kennis met leeftijdsgenoten die vanwege een lichamelijke beperking niet naar een school als de onze kunnen. Eigenlijk ontdekken we daar vooral overeenkomsten tussen Het Rijks en Werkenrode.”

Ontdekkend leren is vertrouwd raken met anderen

 

Ontdekkend leren is het mes erin zetten

Praktijklessen bij biologie. Meneer Litjens heeft niets tegen boeken met plaatjes. Ook niets tegen zijn skelet in de klas. Dat skelet is alleen zo leeg. En dan komt er post van het slachthuis! We gaan aan de slag met dat “levensechte” hart tijdens de praktijkles. Mes erin en ontdekken of het echt allemaal wel klopt wat ze in die boeken schrijven. “Passie voor biologie ontstaat vaak tijdens dat soort lessen”, vertelt hij. “Daar kan geen plaatje tegenop!”

Ontdekkend leren is het mes erin zetten

Ontdekkend leren is op de koffie gaan (en die ook serveren)

Op Het Rijks zitten leerlingen nog wel eens Bij de Buren. En nee, dan hebben we het niet over het Goffertbad. Bij de Buren is de ontmoetingsplek in Park Maldenborgh. Hier komen bewoners samen voor een hapje, een drankje en een praatje. Onder begeleiding van Monique Erdman ontdekken onze leerlingen wat klantvriendelijkheid echt is (of hoort te zijn), hoe wiebelig een dienblad kan zijn en hoe ze om kunnen gaan met drukte. En als nou blijkt dat het niks voor jou is? Dan heb je dat ook weer ontdekt! “Maar,” weet Monique te vertellen, “meestal zijn de leerlingen apetrots op hun beoordeling!”

Ontdekkend leren is op de koffie gaan (en die ook serveren)

Ontdekkend leren is soms je handen vuil maken

In de werkruimte van het technieklab deden we een opdracht archeologie. Tja, als je Nijmeegse school Het Rijks heet dan kun je archeologie niet laten liggen! Dus we stopten wat voorwerpen in de grond. Leerlingen kregen de opdracht het werkvlak te meten, de vondsten op te graven, vondstkaartjes in te vullen, coördinaten te bepalen en de vondsten te determineren met een opdrachtenblad. Vooraf kregen ze nog een uitleg waarom je ook voor deze opdracht veiligheidskleding moet dragen. En toen was het: ontdekken maar! De oudste vondsten waren Romeinse scherven.

Ontdekkend leren is op de koffie gaan (en die ook serveren)  Ontdekkend leren is soms je handen vuil maken

Ontdekkend leren is experts opzoeken

Van docenten mag je verwachten dat het experts zijn. Maar buiten de school zijn er ook genoeg te vinden. Het Rijks zorgt jaarlijks voor een ontmoeting van derdejaars met de experts van Oddstream bij De Lindenberg. Onder hun professionele begeleiding ontdekken ze dat technologie en creativiteit vaker samengaan dan ze misschien denken. Virtual reality, 3D-printen, creatief programmeren: in de digitale wereld zijn er heel veel spannende ontdekkingen te doen!

Ontdekken leren is experts opzoeken
Ontdekkend leren is experts opzoeken

Ontdekkend leren is soms achterom kijken

Op welke plekken is de geschiedenis voelbaar? Vraag het aan meneer Hendriks en hij noemt er twintig op in tien seconden. Eentje daarvan is Kamp Vught. In dit oude concentratiekamp ontdekken leerlingen dat de lieve vrede niet vanzelfsprekend is. Leerlingen zonder oorlogsverleden moeten dat gewoon weten. Een bezoek aan Kamp Vught helpt daarbij, vraag het aan de tweedejaars.

Ontdekkend leren is soms achterom kijken

Ontdekkend leren is wakker worden in een vreemde stad

Natuurlijk doen we aan excursies op Het Rijks. Soms een dagje naar Den Haag om de democratie te ontdekken, dan weer naar Düsseldorf om erachter te komen hoe goed je Duits inmiddels is. Maar, als je ’s ochtends wakker wordt in een vreemde stad en het is toch echt een schooldag, dan kan dat maar één ding betekenen: je bent op een te gekke schoolreis om een nieuwe stad te ontdekken. Rome, Barcelona, Berlijn, Londen: vele Europese steden hebben we al bezocht en dat blijven we doen. Niet elk jaar dezelfde stad. Het Rijks is hongerig naar nieuwe ervaringen.

Ontdekkend leren is wakker worden in een vreemde stad

Ontdekkend leren is wakker worden in een vreemde stad

 

Ontdekkend leren is werken in opdracht

Soms bootsen we de werkelijkheid na. Daar steken ze wat van op. Maar als het even kan, laten we het ook echt worden. Wat nou als er een order binnenkomt zoals hieronder:

"Graag een geheel verzorgde lunch voor ongeveer twintig wijkmanagers die op Het Rijks een bijeenkomst hebben".

In dat geval gaat docent Bas Hopman aan de slag met zijn leerlingen. En reken maar dat leerlingen dan ontdekken wat het verschil is tussen broodjes maken voor henzelf en een echte lunch verzorgen voor echte klanten!


Ontdekkend leren is werken in opdracht

Ontdekkend leren kan ook tijdens de pauze

“Vandaag in de bistro: broodje gezond, tonijnsalade en kippensoep.” Veel leerlingen en oud-leerlingen kunnen deze woorden wel dromen. Het de intercom. Twee minuutjes voor de pauze krijgt de hele school te horen wat er nu weer voor lekkers is gemaakt. Door de leerlingen uiteraard! Tegen een kleine betaling kunnen leerlingen en personeel ontdekken hoe goed er geserveerd en gekookt wordt op Het Rijks. Aan de andere kant ontdekken de leerlingen met het schort voor dat hun inzet niet alleen zin heeft, maar ook erg wordt gewaardeerd. Wekelijks zien we ze smikkelen van broodjes, pizza’s, salades en soepen.

Ontdekkend leren kan ook tijdens de pauze